Skip to content

Hitta en innovativ kund!

19 december 2010

Alla vet förhoppningsvis hur viktigt det är att snabbt hitta en potentiell kund. Att utveckla sin första prototyp eller Beta version i nära samarbete med en potentiell kund är en garanterad framgånsväg. Det är lätt att glömma denna sanning men om man mycket tidigt söker sådant samarbete har man efter en tid sin första betalande kund.

Men nu till nästa utmaning. Vår hemmamarknad är liten och det är ofta lika bra att ge sig ut i världen direkt. Man ska alltså försöka hitta en internationell kund. Hur lätt är det då att få ett företag i ett annat land att teckna ett samarbetsavtal om produktutveckling med ett litet startup företag i Sverige?  Ja ganska svårt men jag har under senaste veckorna gjort en observation som åtminstone jag själv tycker är intressant och som kanske kan hjälpa dig.

Många branscher i västvärlden är mogna och till och med lite konservativa. Man möts kanske av en attityd bland potentiella kunder att ”vi har redan en lösning som fungerar bra” eller så möts man av en mycket låg riskbenägenhet och kanske också lite av ”not invented here” attityd.

Men så är det inte i alla länder. I Asien, Afrika och en del utvecklingsländer har man ofta en annan inställning för man har ett annat utgångsläge. Titta på telekom branschen. Många utvecklingsländer hade aldrig fast telefoni utan tog steget direkt in i 3G tekniken och har idag mycket moderna nät. I dessa länder har det vart relativt enkelt att komma in med ny teknik för de har inte haft något gammalt att försvara!

Jag har under hösten sett några STING bolag som lyckats komma in på den kinesiska marknaden med innovativa produkter som de har haft mycket svårare att hitta intresse för i Europa (bland annat  Predect). Min slutsats är att för vissa branscher, ex vis Cleantech och industriteknik, är det lättare att hitta sina första kunder i Asien. Där finns fler riskbenägna och mer innovativa kunder. Så mitt tips är att tidigt undersöka om ni kanske lättare kan komma in på denna marknad än att stångas med konservativa europeiska kunder!

Vem har bra tips på vilka kanaler man kan använda för att komma in i Kina?

Pär Hedberg

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: