Skip to content

Boka kundmöten

27 januari 2011

Bäste Entreprenör!

Ditt viktigaste beslut i år!

Du kanske också har lätt för att skjuta på beslut som rör förändringar och låter den grå vardagens lunk med mejl styra dig. Du ska nu tänka på vad som är absolut viktigast för ditt företags positiva utveckling. De två viktigaste aktiviteterna i ett företag är att skaffa nya kunder och behålla de lönsamma. Allt annat på ditt företag ska stödja detta.

Jag vill gärna hjälpa dig att komma igång med det viktigaste. Om du har jobbigt att komma igång med nya beteenden ska du bara ta ETT steg i rätt riktning så är du igång. Bestäm dig för nästa steg och bara gör det, ”just do it”. Jag har ett förslag till dig som har personlig försäljning i säljstrategin. Ditt första steg är att du bestämmer dig för att boka två kundmöten VARJE arbetsdag. Avsätt en fast tid under dagen för detta. Guldtiden att ringa är på morgonen mellan halv nio och nio. Du kommer då att på ett behändigt sätt att få din kalender fylld med den viktigaste aktiviteten. En sanning är att om du ökar antalet besök ökar du också försäljningsintäkterna.

Föreslå en mötestid flera veckor bort i tiden. Folk har lite glesare i sin kalender då och därmed är det lättare och trevligare att boka för båda dig och kunden. Boka gärna in tidiga eller sena möten. Direkt på morgonen har kunden en utvilad och pigg hjärna. Han har inte hunnit fylla huvudet med brus utan kan koncentrera sig på dina smarta frågor och din lösning som tar bort ett av hans allvarliga problem. I slutet av dagen kanske mötet med dig är dagens sista. Kunden är då avspänd när han inte har något som väntar direkt efter ert möte.

Du gillar nog inte att ringa den här typen av telefonsamtal. Då är du helt normal. Om du väljer dina prospects noga är ditt telefonsamtal välkommet dvs. du har en lösning som tar bort ett av hans tre allvarligaste problem. Prospectet ska också helst ha självinsikt om att han har ett allvarligt problem. Dina bokningssamtal blir nu riktigt trevliga och det kommer att bli lättare och roligare att lyfta telefonen. Bygg en relation redan vid bokningssamtalet!

Sätt av en halvtimme varje dag för att ringa!

Boka två besök varje dag!

Sätt igång och Ring! NU!

Lycka till med ditt första steg som garanterat kommer att leda till ökad försäljning!

Berätta gärna hur det går för dig!

ulf@sting

3 kommentarer leave one →
  1. 28 februari 2011 08:38

    Ulf, thanks for your article. In my experience even seasoned sales execs often get ‘phone fear’ and don’t look forward to cold- calling so your comments are valuable. I have also found free resources on the web that can help VDs and founders at growth companies in Sweden to be more effective booking meetings on the phone. I can share these as links or e- books to anyone interested. Just drop me a line at pc@zell-more.com.

  2. Ulf Brandels permalink
    28 februari 2011 10:16

    Thanks for your comments! Every help with this hard task is valuable. Pls. let us know about the links you mentioned.
    /ulf@sting

Trackbacks

  1. Tweets that mention Boka kundmöten « En blogg med STING -- Topsy.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: