Skip to content

Jakten på en perfect match

15 februari 2011

Tillsammans med våra vänner på Connect Öst, SSES och Venture Cup Öst arrangerade vi igår för tredje året i rad ett event helt ägnat åt matchmaking. Kändes helt rätt med tanke på att det inte var vilken dag som helst igår, utan självaste Alla Hjärtans Dag!  Eventet bjöd på en rad unga spännande bolag som, snarare än att som vanligt ”pitcha” för pengar, efterlyste kompetens som de behöver för att kunna växa. I publiken fanns drygt 100 erfarna och kunniga personer som alla är sugna på att engagera sig i något lovande tillväxtföretag. Efter avslutade presentationer öppnade vi, i sann St Valentines-anda, upp för intensivt matchmakande mellan dessa grupper.

Hela idén är självklart att detta event i längden ska bidra till att förstärka bolagens team, och därmed deras chanser att bli framgångsrika. Vi vet ju alla att det oftast är människorna i ett företag som gör skillnaden mellan framgångssaga och platt fall.

En som verkligen skriver under på det är Stefan Ytterborn, VD och grundare för POC, som inspirationstalade vid eventet. POC är ett snabbväxande svenskt företag som utvecklar, tillverkar och säljer avancerade skydd för framför allt alpina sporter, men även cykel. Läs mer om Stefan och POC i en artikel nyligen publicerad i tidningen Entreprenör.

Stefan konstaterade i sitt tal att teamets sammansättning och attityd, där man har satsat på att ha alla nyckelkompetenser inom företagets väggar, har varit avgörande för att ta bolaget dit man är idag. Att förankra företagets mission hos alla medarbetare och samarbetspartners, har också varit avgörande för att lyckas etablera ett starkt varumärke på mycket kort tid. Gå på din magkänsla när du rekryterar och försäkra dig om att ambassadörer för företagets produkter representerar de värderingar som ditt företag står för var andra konkreta råd som Stefan delade med sig av.

Uppfyllda av att Stefans energi och förvissningen om att framgångssagor bara blir till om man lyckas bygga ett vinnande och passionerat team, så var det taggade bolag som pitchade på scen. Bland STING-bolagen märktes bland annat Scint-X, som efterlyste sälj- och produktionskompetens, HiNation som sökte kontakter och ingångar inom hjälp/katastroforganisationer och Brainglass (fd Vocab) som bland annat jagar en designtrollkarl.

För STINGs egen rekryteringsverksamhet, STING Search for Talents, är detta event en höjdpunkt på året. Att vid ett tillfälle, och under ett och samma tak, kunna sammanföra ett antal spännande STING-bolag med potentiella resurspersoner känns otroligt kul och viktigt.
Det återstår att se om långsiktigt tycke uppstod mellan deltagarna, men av de spontana kommentarerna efter eventet att döma så blir det nog fler fasta relationer än kortsiktiga ”fling:ar”. Som någon utryckte det ”Jag kanske inte hittade exakt det jag hade tänkt mig men jag kanske hittade något som är ännu bättre, och som jag inte hade insett att jag hade behov av”.

Det var lustfylld matchmaking på Alla Hjärtans Dag.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: