Skip to content

Den erövrade kunden

24 februari 2011

Kära entreprenörer,

På STING så betonar vi alltid vikten av att träffa kunder tidigt i bolagets utvecklingsskede. Det är avgörande för att ”träffa rätt” i sitt erbjudande och för att testa av olika prissättningsstrategier. Lika bestämda är vi när det gäller att lära sig säljhantverket och vikten av att jobba med pipelinemanagment.  När bolaget väl börjat sälja för högtryck så är det 2 andra saker som jag också skulle vilja påminna om.

Det första är vikten av att inte glömma bort befintliga kunder i sin iver att rekrytera nya.  Faktum är att i ”business to business” är ofta nyckeln till att stabilt växa sina intäkter att sälja mera på befintliga kunder.

Jag vill minnas att jag många gånger har hört att det är tio gånger enklare att sälja mer på befintliga kunder än att jaga nya. För att skapa rätt fokus kan man därför överväga att dela in sin säljkår i säljare som primärt utvecklar relationen och försäljningen på befintliga kunder, och säljare som primärt jagar nytt. Båda grupperna är viktiga, och i takt med att bolaget växer stiger också behovet av att ta hand om,  och vårda sina ”gamla” kunder

Det andra jag vill påminna om är att en förutsättning för att man skall vara välkommen tillbaka till befintliga kunder är att kunden är nöjd med den tjänst eller produkt som köpts. I takt med att marknader blir mer konkurrensutsatta så ökar vikten av att vårda sina befintliga kunder.

Nöjda kunder är också en enorm styrka i rekryteringen av nya kunder, både i värdet som referenser och som ambassadörer.

Det kan vara intressant att komma ihåg att en missnöjd kund berättar för väldigt många fler hur missnöjda de är med en leverantör än en nöjd kund berättar det i sina möten med andra. Missnöjdheten uppstår där man bemötts snorkigt i kundtjänst eller ”sålts på” något som man inte behöver. Att ”översälja” är ett tyvärr ett vanligt sätt att ”bränna” en kundrelation.

Men, en missnöjd kund kan du också vända, det gör att du att kan få en fantastisk referens. Att kunden ”har rätt” har vi hört många gånger och de företag som tillämpar det konsekvens skapar enormt starka relationer med sina kunder (http://www.foretagande.se/Forsaljning-och-Marknadsforing/Missnojda-kunder-ar-det-basta-som-finns.html )

Så hand om era kunder och se till att de är nöjda så har ni byggt en bra grund för ett växande företag

Har ni ”success stories” som ni vill dela med er av så hör av er!

Ivar.stromberg@stockholminnovation.com

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: