Hoppa till innehåll

”Lågkonjunktur är den bästa tiden att bygga bolag. GO FOR IT!!!”

18 augusti 2011

Tillbaka efter sommaren med en, som alltid, kittlande känsla i magen av att ”nu börjar den nya säsongen, undrar vad den ska föra med sig?”.
Här på STING är det ett gäng spännande nya bolag på gång in i inkubatorn och STING Capital har precis gjort en nyinvestering samt medverkat i en ordentlig följdfinansieringsrunda. Så alla tecken finns på en bra start!
Men då börjar mullret; den där känslan av att vi, precis när vi hämtat oss från den förra krisen, är på väg mot sämre tider igen. Börskaos hemma och deppigt i omvärlden. Usch!

Vi vet ju av tidigare erfarenheter att detta är något som påverkar många av våra bolag i fel riktning. Det blir svårare att hitta finansiering och potentiella kunder blir mindre riskvilliga.
I det läget gäller det att inte se allt i svart. Nej snarare se möjligheterna som utmanande tider kan föra med sig.  Som några ärrade STING-entreprenörer uttryckte sig tidig våren 2009:
”I lågkonjunkturer får nya idéer mycket större utrymme än i högkonjunktur.”
”Lågkonjunktur är en bra tid att rekrytera –du kan få duktiga personer som är villiga att jobba för en låg lön nu mot en senare uppsida.”
”Stora företag tycker att de har tid att experimentera med nya idéer under lågkonjunktur – utnyttja detta till din fördel i affärsrelationerna.”
”För att kunna få in pengar från riskkapitalister idag så måste du kunna visa upp en plan för hur du ska klara dig i två år framåt.”
”Alla situationer, även kontakter med sura kunder, går att vända till din fördel. Tänk och agera positivt!”
”Idiotspara inte.”
”Var inte för produktfokuserad –choppa upp elefanten och sälj den i delar.”

Och sist men inte minst ”Lågkonjunktur är den bästa tiden att bygga bolag. GO FOR IT!!!”

Känns ju relevant fortfarande idag…Keep up the good spirit!

Och, snälla investerare, få inte panik; fortsätt investera i de fantastiska unga bolag som bygger framtiden!

No comments yet

Lämna en kommentar