Skip to content

Visionär vs kunddriven produktutveckling

12 oktober 2011

Det skrivs hylljusår om Steve Jobs just nu och jag kan bara stämma in i lovorden. Det är en fantastisk person och förebild för varje entreprenör som har lämnat oss.

En reflektion som jag ofta gjort och som relaterar till Startups är Jobs känsla för kunden. Från STINGs sida predikar vi att all produktutveckling ”måste” ske i nära samklang med en blivande kund, annars finns en stor risk att man utvecklar fel produkt. Ett motargument vi brukar få är att Apple aldrig hade kunnat komma fram med till exempel sin iPod om man frågat kunden. Är detta sant?

Jag tror att Steve Jobs hade en fantastisk känsla för vad kunderna vill ha utan att de för den skull själva kunde uttrycka det i ord. Han visste också hur man sedan skapar en design och ett användargränssnitt som ger kunden känslan att den här produkten är skapad för just henne.

Hur utvecklar man en sådan intuition? Jag tror att det krävs ett mycket empatiskt sinnelag och ett genuint intresse för kundens behov.  Kan man inte leva sig in i kundens liv utvecklar man nog ingen iPod!

One Comment leave one →
  1. Mikael Reichel permalink
    2 november 2011 10:12

    Jag har en liten annan syn på det här som kanske går mot strömmen…
    Det tecknas många myter om Steve Jobs nu. Jag ser inte Steve Jobs som någon förebild som ledare eller recept för framgång som entreprenör. Han använde mycket lite empati att nå sina mål internt utan snarare metoder som idag skulle bli anmälda. Den mänskliga kostnaden för Apples framgång har varit hög. Jobs förstod dock på tidigt stadie att för att nå toppen behövs de smartaste som går att värva och en osviklig lojalitet och han kunde få den gruppen producera, men priset var högt. Jobs floppade stort och repetitivt under hela sin resa med att felpositionera sina produkter och inte heller kunna lansera dessa i tid. Mycket stora belopp fick skrivas bort av honom själv och det riskkapital som drog in. De senaste åren, efter sin comeback till Apple förändrades han och började förstå ett par saker. ”Fokus” är en myt, gå dit kunden är villig betala just nu (datorer, musikspelare, paddor, telefoner och innehåll samt applikationer). Apple har genom åren haft mycket liten egen innovation men väl stark förfining och avancerad produktutveckling av redan etablerade ideer med stark användarfokus. Jobs hade kurage att tacka nej till större delen av marknaden och flirta med den del som är beredd betala för design, funktionalitet och livsstil. Han skapade en nischad användarkultur på en massmarknad. Jobs stora talang är känslan för produktkvalitet, funktion, estetik och marknadsföring. Kommer Apple att fortsätta sin framgång utan Jobs? Inte säkert, nuvarande (tidigare produktions geniet inom Apple) VD Tim Cook´s första framträdanden visade denne på att man har bara 5% marknadsandel av smarta telefoner och antydde samtidigt att man nu kunde ta resten…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: