Skip to content

Säg INTE detta om du vill börja sälja i USA

18 september 2012

I våras träffade jag och Raoul Stubbe flera potentiella partners i Silicon Valley som skulle kunna hjälpa våra bolag att etablera sig på den amerikanska marknaden. En av dem var USMAC, som Innovationsbron i Sverige nu har inlett ett samarbete med. De erbjuder startupbolag ett internationaliseringsprogram uppdelat i tre steg.

Det första steget, en tvådagars workshop, kördes förra veckan i Stockholm och ca 15 bolag var med, bl a STING-bolagen MoSync, Shotbox och Unomaly. Workshoppen leddes av Chris Burry och Bill Reichert – två väldigt framgångsrika Silicon Valley-entreprenörer. Jag satt med några timmar båda dagarna och här följer några av många visdomsord om saker att tänka på när man ska etablera sig i USA:

1. Kontor och visitkort: När ni väl bestämt er för en etablering är det viktigt att ni skaffar ett ”kontor” och en lokal adress, även om ni bor på en madrass hos en kompis. Och glöm inte att trycka visitkort! Samla också på er andras visitkort i era möten och när ni minglar på event, så att ni kan ”name-droppa” vid lämpliga tillfällen. Berätta vilka du ska träffa för att visa att du är ”part of the tribe”.

2. Saker att INTE säga: Alla ni träffar kommer att ta er på mycket större allvar om ni INTE säger saker som, ”Vi kommer hit när vi fått våra fem första kunder” eller, ”När vi fått in vår nästa finansieringsrunda – då kommer vi”. Ingen har lust att spendera tid på någon som inte bestämt sig. Ni ska inte uppfattas som tillfälliga besökare.

3. Be out there: Träffa många kunder och skaffa dig en egen uppfattning om hur er produkt uppfattas i marknaden. Försök självklart att tidigt få affärer. Även om ni är små så är många bolag i Silicon Valley öppna för att köpa av små företag; det är en del av kulturen.

4. Om partners: Har ni en partnerstrategi? Kom ihåg att etablera er nära era kanalpartners och se till att de aldrig ersätter ert eget säljarbete, åtminstone inte i inledningen av ett samarbete. Och…

5. …kom också ihåg att Kalifornien är världens femte största ekonomi, så det finns tillräckligt med affärsmöjligheter där. Splittra inte er satsning i onödan.

Hur du skall tänka när du går in i ett partnersamarbete kanske blir temat för mitt nästa inlägg.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: