Skip to content

Hur hjälper jag/coachen dig som entreprenör?

7 november 2012

Vad får du som entreprenör för hjälp av oss affärscoacher? Jag får ofta den frågan så jag ska ge er konkreta exempel på vad jag och bolagen har gjort de första dagarna den här veckan.

Jag inser många gånger att jag förmodligen har världens roligaste jobb! Att få träffa och jobba med superengagerade människor är en förmån. Deras driv och vilja är enorm!

I måndags träffade jag ett energiknippe från Dalarna som var intresserad av STING och vår coachning. Hans affärsidé skulle göra e-handel ännu lättare för oss som kunder på ett tills vidare hemligt sätt🙂 Innan vi möttes gjorde jag research på honom på Google och kollade hans profil på LinkedIn. Jag kollade också på några liknande aktörer i branschen för att se vad de erbjöd.

I vårt möte kom vi fram till att det fanns en utmaning i hans erbjudande som först måste testas hos hans partners, och att vi skulle höras igen om några månader. Jag föreslog också att han skulle titta på det Startup-program som STING erbjuder tillsammans med KTH Innovation. Vi pratade också om finansieringsstrategier i tidiga skeden.

Efter lunch hade jag möte med ett av mina nuvarande STING-bolag som behöver bredda sin försäljningsinsats mot fler marknadssegment. Vi bollade den frågan intensivt under någon timme och diskuterade olika altenativ. Tillsammans identifierade vi en grupp som vi båda tror på och kollade upp några av kandidaterna på webben och hittade kontaktpersoner och telefonnummer.

Vi satte upp ett mål att entreprenörerna skulle ringa minst fem potentiella kunder och maila mig dagen efter och berätta hur det gick.

Igår hade jag en otroligt intressant förmiddagsdiskussion med ett annat av mina STING-bolag kring deras affärsmodell och hur vi ska förhålla oss till partnerstrategin och eventuellt integrera cloud-baserade leveransformer. Diskussionen blev kanonbra och vi hittade en lösning på en väldigt komplex fråga. Det som är så spännande är att hur vi än vrider och vänder så ser vi stora möjligheter!

Jag fick ett tips av en kollega om en online-kurs i ”How to build a startup” och ”Business Model  Canvas” med entreprenörsgurun Steve Blank, som jag kollade på igår och som jag vill passa vidare till er som håller på att starta bolag. Varje avsnitt är endast 1-3 minuter långt.

I eftermiddagens möte satt jag med ett tredje av mina STING-bolag och gick igenom den kortsiktiga aktivitetsplanen och vikten av att vi jobbar igenom milestone-planens olika dimensioner, som t ex försäljningsmål, produktutvecklingsmål, finansieringsmål mm. Efter att ha pratat igenom olika alternativ var vi överens om att vi ska söka Almis Innovationslån. Vi pratade också om aktieägaravtal och vi ska se över utformningen av det och vilka som bör inkluderas i bolaget.

Tack alla mina bolag för ni gör mina dagar så kul!

No comments yet

Kommentera

