Skip to content

Ring klocka, ring, och skål för alla modiga entreprenörer!

18 december 2012

Året börjar lida på mot slut och julen står för dörren. Tycker du som jag att åren bara går fortare och fortare? Det känns nu ännu viktigare att stanna upp ett litet tag och fundera. Jul- och nyårsledigheten är ett viktigt avbrott både för reflektion och avkoppling, och när jag kommer tillbaks efter två veckors skidåkning och aktiviteter utomhus med familjen i svenska fjällen kommer jag att vara laddad för att ta mig an det nya året.

Många siare befarar att 2013 kommer bli ett riktigt skitår eftersom efterfrågan viker kraftigt hos företagen runtom i världen, som ett tecken på att människor, företag och politiker är nervösa och därmed drar i bromsen som gör att hjulen stannar ännu mer. Det vi kan vara säkra på är att det vänder, och det vänder lika kraftigt som det viker, tror jag. Så var fallet senast 2008/2009.

Ett råd som jag fick för en tid sedan av en mycket framstående företagsledare i medtech-branschen, var att inte tappa bort sig i dåliga tider. Det han predikade till alla anställda var att i dåliga tider fokusera energin på det som är bra, istället för tvärtom! Ett mycket bra råd, tycker jag!

Hur ofta händer det inte att alla bara pratar om kriser och verksamheter som går dåligt och som måste läggas ned, och all tid i företaget läggs på att skära ned kostnaderna? Tänk i stället om företagen i dåliga tider satsade ännu mer på det som går bra och är livskraftigt!

Någon som lever och verkar på detta sätt är t ex ägaren och grundaren av Choice Hotels, Petter Stordalen. Han gasar i dåliga tider eftersom alla andra bromsar. Hur smart och sunt är inte det!? Tänk om fler vågade göra det! När konjunkturen sedan vänder har man ju ett rejält försprång jämfört med konkurrenterna, som istället dragit ned under lågkonjunkturen. Jag är medveten om att jag generaliserar, men hur många vågar tänka så?

Jag höjer mitt glas för alla modiga entreprenörer, och utbringar en skål när året lider mot sitt slut och vi står på nyårsafton och lyssnar på nyårstalet från Skansen. För vad vore väl ett nyår utan att få höra talet från Skansen?

När klockan ringer ut det gamla året och ringer in det nya, så hoppas jag också att du som entreprenör får ringa många gånger i klockan under det nya året som ett tecken på att du fått nya ordrar från dina kunder!

God Jul och Gott Nytt år!

No comments yet

Kommentera

