Skip to content

Hett på Mobile World Congress 2013

1 mars 2013

MWC 2013Det är intressant att se vilka som INTE var på Mobile World Congress i Barcelona i år. Förra året hade ju Google en av de mest spännande montrarna, men Google var inte där alls i år. Microsoft, som gjorde ett eländigt framträdande förra året, var inte heller där, utan det var Nokia som fick stå för exponeringen av Windows 8. I Nokias monter var det dock skralt med externa apputvecklare; det var Nokiapersonal som stod för demandet och det var inte alls den kreativitet man såg i Googles monter förra året. Samsung fokuserade helt på sina devicer; mobiler, surfplattor och Smart TVs – inget applikationsfokus överhuvudtaget.

Det ska bli spännande att se vad Firefox-lansering av sitt nya OS, baserat på HTML5, innebär i ”OS kriget”; det har ju plockats upp av lågprisorienterade tillverkare som ZTE som lanserar en smartphone för $100.

Annars var det några teman som var väldigt starka. För det första, stort fokus på NFC, en stor skillnad mot förra året. NFC som accessmetod användes på mässan, så de som hade NFC-telefoner kunde använda den som ”badge”. För det andra var det betalningslösningar över NFC som många visade, och för det tredje ”internet of things”.

Det överordnade temat var ”Connected Living” med olika teman; produkter som är uppkopplade i miljöer, som smarta hem och Smart Citys, där det framför allt är fordon som cyklar, bilar och scootrar som stod i fokus. I den hallen var både produktföretag och operatörer som t ex Ericsson, ATT, en koreaoperatör, Telenor osv, var representerade i samverkan kring de olika temana.

På mHealth-området fanns ett spännande bolag, LifeWatch, som tagit fram en egen smartphone med sensorer för ECG, glukostest, temperatur, stresstest, provtagning m.m. Lansering i Q2 med ett pris från ca 500 euro. Fokus låg primärt på diabetiker. Normalt är jag skeptisk till egenutvecklade ”massmarknadsprodukter”, men den här tror jag kan ha en chans.

En annan tydlig trend är att B2C-företag med webben som kommunikationskanal vill förstå och förutsäga kunders beteende på webben. Mobiloperatörer t ex analyserar och skiljer ut målgrupper baserat på browserhistorik kombinerad med billing-data som är datakällor för att förutsäga beteenden och skilja ut målgrupper.

Det leder till ett annat hett ämne, big data, som ju blir relevant bl a när dessa stora datamängder skall ”crunchas” för att hjälpa kunderna att bygga affärslogik. Det fanns inte så många bolag i denna nisch på mässan dock.

Flera bolag visade tekniker kring annonsering i streamad video. Ett franskt bolag hade en plattform som sålts framgångsrikt till mediahus som vill ta kontroll över sitt premium content och inte sälja för mycket via nätverk. Många är rädda för att värdet av att heta t ex Aftonbladet eller Di ska urvattnas. Mobil annonsering är glödhett och tekniker för att öka precisionen fanns det flera företag som visade.

Jag ville titta närmare på var Ford och deras Ford Sync men de hade ingen i montern så jag fick ingen demo, tyvärr.

En sista reflektion: Väldigt många bolag på mässan hade ingen koll på sin pitch och hade otroligt svårt att kort berätta vilket problem de löser hos kunden och hur bolagets value proposition ser ut. Glöm inte att träna mycket på det innan ni ska träffa kunder, t ex på mässor. Ca 30 startups, både STING-bolag och externa bolag, kommer att pitcha på STING Day i maj. Om ni kommer med så träna på pitchen! Gör det ändå förresten – ni behöver den när ni som minst anar det🙂

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: