Skip to content

Ni måste vara DÄR – i Silicon Valley

26 mars 2013

Efter åtta dagar i Palo Alto och San Francisco är jag fylld med en sådan energi och entusiasm att det knappt finns några gränser. Ändå jobbade jag i Silicon Valley för några år sedan och har tidigare fått känna på dynamiken, innovationskraften och den enormt starka viljan hos många att lyckas och att bli framgångsrika. Så jag borde inte vara så förvånad.

Jag är så otroligt glad att glädjen har återvänt till dalen och med den tron på framtiden. För visst fanns det en svacka under ett antal år då humöret inte var på topp och många blickade oroligt åt, eller längtande till, Kina och västerut, om man befann sig i USA.

Nu har fastighetspriserna i Palo Alto ökat med 60% på ett år. Mycket tack vare att många tjänat stora pengar på Zynga, Facebook m fl. Men de använder inte bara sina pengar till att köpa hus. De investerar också i nya projekt och företag. Så fungerar det där och borde kanske fungera lite mer så här i Sverige också.

Med 20+ möten i San Francisco och Palo Alto har jag träffat många otroligt intressanta och duktiga personer. Vår tidigare kollega Adiba Cremonini har etablerat sig mitt i smeten och är en fantastisk spindel i nätet och verkar känna de flesta – väldigt värdefullt. Jag hoppas någon välplacerad i offentligheten här hemma tar tillvara Adibas förmåga och starka position hon har skapat sig. Vinnovas Anne Lidgard sitter också väldigt väl positionerad på Stanford och torde utgöra en viktig informationskanal och återkopplare till moder Svea. Det var också väldigt roligt att träffa alla de svenskar, finnar, norrmän etc som man sprang på spontant i stan eller på olika inkubatorer och mötesplatser för entreprenörer. Det är många som redan för länge sedan förstått värdet av att vara på plats!

När planet börjar närma sig Stockholm igen är det inte bara entusiasm jag känner. Jag känner faktiskt en viss oro och olust också. Och det har inte att göra med att det var ganska skumpigt den sista timmen. Jag är orolig för alla de som borde vara på plats i USA och inte är där. Jag är orolig för svensk teknik, svenska idéer, koncept och duktiga team som egentligen borde dela på sig – ha halva verksamheten i Silicon Valley och andra halvan kvar i Sverige – men som ännu inte förstått eller insett att man BORDE VARA DÄR. Och varför då undrar kanske den kritiske?

JO – för det är DÄR ni benchmarkar det ni gör med många fler, det är DÄR ni kan bygga team med individer som gjort det tidigare och har grymma kontaktnät, det är DÄR ni kan hitta så oändligt mycket mer tidigt riskkapital än här, och det är DÄR den stora marknaden många gånger finns om ni är inom ICT, internet, media eller cleantech.

Just nu rockar det om många svenska bolag – därför är Stockholm så hett. Tänk vad många intressanta bolag som trots att de vuxit upp ur myllan i lilla Stockholm lyckats skaffa sig en plats i rampljuset. Det inger självförtroende, men innebär långtifrån att man blir en vinnare. Men tänkt om man samtidigt också hade startat i Silicon Valley – vad hade hänt då…? Kanske hade framgången kommit tidigare och blivit större? Och kanske hade de som inte platsat fått bevis på det tidigare – till allas glädje, såväl entreprenörernas som investerarnas? Eller som amerikanarna brukar säga: ”Sour lemons turn up fast”.

Jag har varit inne i ett antal bolag som faktiskt inte klarat sig trots att man haft en riktigt vass idé, ett vasst koncept och ett vasst team – till och med timingen har varit rätt. Jag kan inte annat än bli ledsen när jag tänker på vad som hade hänt om jag varit klok nog och använt en liten del av våra investerade pengar till att låta dem sitta DÄR ett par månader. Det är inte omöjligt att utgången då hade blivit en helt annan.

No comments yet

Kommentera

