Skip to content

Fokusera och ifrågasätt – halvtid i FastForward-programmet

12 november 2013

Går du åt rätt håll, har du kortsiktiga och långsiktiga mål, och matchar de varandra? Viktiga frågor som lätt kan glömmas bort medan man har fullt fokus på produktutvecklingen.

Jag och min kollega har arbetat med vårt produktbolag RevRise i snart två år. Fram till i våras hade vi varit väldigt teknikfokuserade, och i ett team på två personer hade vi lyckats lösa ett tekniskt och komplext problem – att i detalj mäta användarbeteendet i den mest kritiska delen av en webbplats; webbformuläret.

Vi hade länge brottats med alla sorters webbformulär som finns därute på the world wide web. Anpassat oss efter alla sorters webbläsare, frågat våra betakunder vilka behov de har, vilka verktyg de saknar och tagit fram en produkt de vill använda.

I våras var det dags att ta vårt bolag till nästa nivå. Vi kände att vårt grundarteam behövde fler ögon på vår verksamhet. Vi behövde någon att diskutera affärsmodellen med, och få hjälp att matcha vår vision med vår produkt. Ett bollplank med erfarenheter som gjort liknande resa tidigare.

Det hittade vi på STING FastForward (FFW). Vi gick med i programmet i augusti i år och sedan dess har hösten har gått i rasande fart. Vi har fokuserat mer på affären och utvecklat verksamheten från att vara en produkt till att vara ett bolag.

I FastForward blir du ifrågasatt – på ett positivt sätt. Jag har drivit egna bolag i fyra år och det är extremt nyttigt att bli ifrågasatt. Går du åt rätt håll, har du kortsiktiga och långsiktiga mål, och matchar de varandra? FFW-coacherna utmanar oss hela tiden att reflektera över det vi gör.

Coacherna i FastForward förespråkar metodiken som du kan läsa om i böckerna ”The Lean Startup” och ”Business Model Canvas”.  Tidigare har jag själv utgått från dessa, men aldrig riktigt arbetat efter dem. Inte på riktigt. Men det får du göra i FastForward.

Varje vecka följer du upp dina uppsatta mål, s.k. validated learning, vilket betyder att du följer upp väldigt hårt och noga det viktigaste i ett bolag i uppstartsfasen, era nyckeltal.

Har du en produkt eller påbörjad prototyp? Har du ”bootstrappat” en längre tid i ett mindre team och behöver hjälp att implementera metoder för att skala? Då ska du definitivt söka till det nya acceleratorprogrammet STING FastForward. Det enda i sitt slag i Sverige som har ett erbjudande som kan göra din idé till global framgång.

– Jonas Karlsson, medgrundare av RevRise

STING FastForward är ett nytt program som under 20 intensiva veckor accelererar Stockholms mest lovande internetbolag. De åtta utvalda företagen sitter gratis på nya startup-hubben SUP46, mitt i city, under programmets gång.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: