Skip to content

Missa inte Zlatan-effekten när du rekryterar

25 februari 2014

Att rekrytera rätt är inte alltid det lättaste och en felrekrytering kan stå dig dyrt. Rekryteringsexperten Madeleine Harju från affärsacceleratorn STING ger dig här de sju viktigaste tipsen för en lyckad rekryteringsprocess – och hur du hittar din egen Zlatan.

Teamet är en hörnsten i företagets utveckling och framgång. Men att hitta den nya, perfekta medarbetaren tar tid och kan kosta mycket pengar, dock kan det bli ännu dyrare om man anställer fel person. Madeleine Harju jobbar med rekrytering på affärsacceleratorn STING och delar här med sig av sju tips för att göra rekryteringsprocessen lyckosam.

1. En ansvarig
Se till att utse en person som är ansvarig för rekryteringen och för att hålla i alla trådarna. Det kan låta enkelt, men tänk på att en person som sökt till ditt företag har investerat både tid och energi, och förtjänar en professionell återkoppling. Nästa gång du möter den personen kan hen vara din kund, eller kanske är aktuell för en framtida rekrytering.

2. Varför ska sökande välja er?
Det är ofta relativt lätt att veta vem man letar efter, däremot är det svårare att svara på frågan, ”Varför ska man arbeta just på vårt företag”? För att kunna ge ett attraktivt erbjudande till en kandidat och för att synas i mängden, börja med att ställa er själva den frågan och fundera på vad som gör er unika.

3. Ett tydligt budskap
Budskapet är en av faktorerna till en lyckad rekrytering. Oavsett vilken kanal du använder för din rekrytering, forma ditt innehåll och budskap efter din specifika målgrupp. En potentiell framtida medarbetare vill veta hur ni jobbar, vilka som finns i teamet, vilka utvecklingsmöjligheter det finns och vilket ansvar hen kommer att få.

4. Välj rätt kanal
Det kan låta självklart, men det finns en uppsjö av kanaler och ofta en kostnad kopplat till dem. Det kan handla om att gå på rätt events, välja rätt annonseringskanal eller rätt rekryteringshjälp. Ta väl hand om ert varumärke, ett positivt rykte kan vara en otrolig dragningskraft, medan ett negativt kan göra stor skada.

5. Engagera era medarbetare
När ni går ut med nya rekryteringar, se till att informera så många som möjligt inom företaget om det. De starkaste ambassadörerna för ert företag är era medarbetare, och ju mer involverade de är i företagets utveckling, desto mer angelägna är de att bidra till den.

6. Rekrytera personer som kompletterar er själva
Vi har alla en tendens att rekrytera människor som liknar oss själva. Det är dock sällan det bästa för företaget. Dynamik ger variation och olika perspektiv, och det ger gruppen ny energi och företaget nya tankar.

7. Zlatan
Vi vill alla anställa Zlatan, men Zlatan skulle förmodligen inte trivas i alla team. Tänk på vilka uppgifter personen ni ska anställa faktiskt ska utföra och matcha den sökandes kunskap, erfarenhet och även personlighet på bästa sätt. Titta sedan också på utvecklingsmöjligheterna i arbetet. De flesta av oss byter inte jobb för att vi vill göra det vi kan utan och innan, vi vill ha en utmaning.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: